W dniu 22 października 2024 r. we Wrocławiu odbyło się spotkanie prokuratorów regionu wrocławskiego z Zastępcą Prokuratora Generalnego w Warszawie, Panem prokuratorem Prokuratury Krajowej Michałem Ostrowskim.
W spotkaniu udział wzięli prokuratorzy reprezentujący wszystkie szczeble jednostek organizacyjnych prokuratury, w tym m. in. Pan prokurator Prokuratury Krajowej Piotr Kowalczyk, jak i bezprawnie pozbawieni stanowisk funkcyjnych – Prokurator Regionalny we Wrocławiu Bartłomiej Pęcherzewski, Prokuratorzy Okręgowi w Świdnicy, Legnicy, Jeleniej Górze, Opolu, Prokuratorzy Rejonowi. W spotkaniu wzięli licznie udział prokuratorzy, wykonujący obowiązki orzecznicze we wszystkich szczeblach jednostek organizacyjnych, jak również asystenci i pracownicy sekretariatów.
Pan Zastępca Prokuratora Generalnego, Michał Ostrowski przedstawił i omówił bieżące sprawy związane z funkcjonowaniem Prokuratury Krajowej i innych jednostek organizacyjnych prokuratury, wskazując m. in. na skutki bezprawnego działania Ministra Sprawiedliwości i władzy wykonawczej, w zakresie pozbawienia możliwości wykonywania obowiązków służbowych przez Prokuratora Krajowego, którym jest pan Dariusz Barski. Prokurator Michał Ostrowski zwrócił uwagę na wiodącą uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 27 września 2024 r., I KZP 3/24, zgodnie z którą powołanie Dariusza Barskiego na stanowisko Prokuratora Krajowego było prawnie skuteczne. Pan Michał Ostrowski wskazał, że pozbawienie przez władzę wykonawczą, w tym Ministra Sprawiedliwości, Pana Dariusza Barskiego możliwości wykonywania obowiązków służbowych oraz powierzenie ich pełnienia innej osobie pozbawione jest skutków prawnych. Co za tym idzie, wszelkie decyzje kadrowe podjęte po 12 stycznia 2024 r. są obarczone wadą prawną, a tym samym, działania osób powołanych do sprawowania funkcji kierowniczych i orzeczniczych w jednostkach organizacyjnych Prokuratury na wszystkich szczeblach są bezskuteczne.
Zwrócono uwagę na uchwałę sądu dyscyplinarnego przy Prokuratorze Generalnym odnośnie prokuratora Krzysztofa Parachimowicza, pierwszego prezesa Stowarzyszenia Lex Super Omnia. Sąd ten uznał, że sposób powołania rzecznika dyscyplinarnego inicjującego postępowanie dyscyplinarne przeciwko niemu, któremu powierzono pełnienie obowiązków, a nie powołano na czteroletnią kadencję, był nieznany ustawie. Pan Michał Ostrowski wskazał, iż w styczniu 2024 r. pełnienie obowiązków Prokuratora Krajowego również w taki sposób nieskutecznie prawnie powierzono Jackowi Bilewiczowi w trybie nieznanym w ustawie Prawo o prokuraturze.
W przebiegu spotkania omówiono w ramach dyskusji skutki procesowe wadliwości powierzenia funkcji Prokuratora Krajowego Jackowi Bilewiczowi, a następnie Dariuszowi Kornelukowi, w zakresie procesowego wykorzystania dowodów uzyskanych w ramach kontroli operacyjnej, dostępu do informacji niejawnych przez osoby nieuprawione.
Zwrócono także uwagę, iż z tych powodów, aby uniknąć możliwości kwestionowania nominacji asesorskich, winny być one dokonywane wyłącznie przez Prokuratora Generalnego.
Prokurator Michał Ostrowski zaprezentował i omówił stanowisko legalnych Zastępców Prokuratora Generalnego, a więc także obok niego, Roberta Hernanda, Krzysztofa Sieraka, Tomasza Janczka w przedmiocie wezwania do odstąpienia udziału w wyborach sędziów do Sądu Dyscyplinarnego z dnia 21 października 2024 . wskazując, iż zainicjowane zostały przez organy nieuprawnione w tym zakresie.
Poruszone zostały także kwestie dotyczące sytuacji finansowej Prokuratury, zamierzenia budżetowe w zakresie wynagrodzeń kadry orzeczniczej, jak i pracowników sekretariatu.
Omówiono założenia prezentowanego przez Stowarzyszenie Lex Super Omnia projektu zmian ustrojowych Prokuratury, w szczególności godzących w status zawodowy prokuratora, dotyczących pozbawienia stanu spoczynku, zmian ustalania zasad wynagradzania, spłaszczenia struktury organizacyjnej, poprzez likwidację Prokuratur Regionalnych.
Uczestnicy spotkania jednogłośnie wyrazili pogląd, że działania te są niezwykle szkodliwe i krzywdzące dla prokuratorów a ich przyjęcie i wdrożenie będzie niezgodne z Konstytucją i aktami prawa międzynarodowego.